Foto: Oda Hveem

Les en roman sammen

Tonje Fossum Svendsen fikk elevene til å lese Oliver Lovrenskis Da vi var yngre. Opplegget hun baserte undervisningen på, er tilgjengelig i Modus, Aschehougs nye digitale læremiddel for den videregående skolen.

På Norsksamlingen 2024 presenterte Fossum Svendsen undervisningsopplegget for et fullsatt lokale i Aschehougs forlagshus. Her gikk hun gjennom elevenes kommentarer til debutromanen, deres reaksjoner på språk/tematikk og deres opplevelse av å lese et helt verk. 

Hun knyttet opplegget til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring», og arbeidet delte hun inn i fem deler over en periode på fire uker:

  1. Oppstart: Rus som tema – klasserefleksjon og førlesningsstrategier på tavla

  2. Individuell stillelesing med eget leseskjema

  3. Psykisk helse som tema – felles samtale og nærlesing i grupper

  4. Individuell skriving

  5. Avslutning: Skriv som Oliver Lovrenski

 

Ved å registrere deg, kan du ta i bruk hele undervisningsopplegget. Her finner du mål for øktene, ulike oppgavetyper og skjema til nedlasting.

Registrer deg

Presentasjonen til Tonje Fossum Svendsen på Norsksamlingen 2024

Oliver Lovrenski tilbake i klasserommet

Oliver Lovrenski (20) har gjort braksuksess med sin første bok, Da vi var yngre. Dagen etter at han mottok Bokhandlerprisen, som tidenes yngste, er han på sitt første skolebesøk.

Modus ‒ et nytt digitalt læremiddel til videregående skole

- Vi jobber med å utvide verktøykassen som kan bidra til engasjerende klasseromsundervisning og gjøre det attraktivt å lære. Vi skal formidle kunnskap som engasjerer og motiverer til læring, forteller Vera Haye Bjerga om det nye heldekkende digitale læremiddelet for videregående.