Lars er lol skaper engasjement i klasserommet

Iben Akerlie sin debutbok blir film. Aschehoug har laget et gøyalt undervisningsopplegg basert på både filmen og boka. 6D ved Huseby skole i Oslo – ja, de elsker det! 

Tekst: Herman Ellegård | Foto: Herman Ellegård og Oda Hveem. 

– Vi har bare 20 sider igjen av boka. Nå gleder vi oss til å se filmen, forteller Mathilde. 

Mathilde går i 6. klasse på Huseby skole, og sammen med klassen sin står hun utenfor Filmens Hus i Oslo. Det er tjuefem spente sjetteklassinger som møter oss denne onsdagen i september. 

Sammen med kontaktlærer, Janita Birkely Elgsaas, har elevene fått en eksklusiv førvisning på filmen Lars er LOL. Filmen er basert på Iben Akerlie sin debutbok med samme tittel. 

–Hvorfor får elevene dine se filmen før landspremieren 29. september? 

– Vi arbeider med et undervisningsopplegg fra Aschehoug. Hver uke leser vi høyt fra boka og arbeider med temaer i klassen. Det kan være diskusjoner om annerledeshet, mobbing, forelskelse og det å si unnskyld. Det liker elevene godt. Nå skal vi også bruke filmen i undervisningen, smiler Elgsaas.

Vil skape leseglede

En bok som fenger mange elever på 4.–7. trinn, er nemlig Lars er lol. 

Etter å ha sett filmen på kino og lest boka i klassen, skal klassen arbeide med et digitalt undervisningsopplegg. I opplegget vil elevene blant annet kunne få møte forfatteren, skrive bokanmeldelse, diskutere ulike temaer til de 17 kapitlene og se klipp fra utvalgte scener fra filmen. 

Målet med undervisningsopplegget er å skape leseglede.

Del av det digitale biblioteket

Boka og opplegget elevene arbeider med i klasserommet er en del av det digitale biblioteket til Aschehoug.

De digitale bøkene er kremen av Aschehougs utgivelser for barn og unge. Bøkene har lydstøtte, inspirerende videoer og flere av dem har engasjerende undervisningsopplegg.

–Siden dette er temaer som korresponderer godt med læreplanen i flere fag, kan det være vel verdt å bruke tid på å lese boka sammen i klassen din, forteller redaktør Eirin Hoel Hauge. 

Hovedfagene i opplegget er samfunnsfag, KRLE og norsk. Denne gangen har de i tillegg inngått et eksternt samarbeid. 

Innholdet fokuserer spesielt på boka til Iben Akerlie, men Aschehoug har også laget en del som sammenligner bok og film i tett samarbeid med filmprodusenten Nordisk Film.

Høytlesning i klasserommet

Én uke har gått siden elevene har sett filmen på skolekino i Oslo sentrum. Denne onsdagen står Janita Birkely Elgsaas igjen foran klassen sin med den gule boka i hånda. Elgsaas er en lærer som er opptatt av å skape samhold, og kreativitet og lek er viktige hjelpemidler i undervisningen hennes. 

Karakterene i boka blir levende når Elgsaas gir dem dialekt og eget kroppsspråk.

– I dag skal vi spille ut en dramalek som dere kjenner igjen fra i filmen forrige uke. Men først skal jeg lese den samme scenen fra boka til dere, sier Elgsaas. 

Klasserommet er fylt opp av mulige rekvisitter. Hun tar frem en trepinne, den fungerer som en tryllestav, en fotball og en rosa mobiltelefon. Nylig har de hatt en imaginær telefonsamtale som dramalek, og en dag skulle alle karakterene i boka plutselig fryse, våkne opp og vise reaksjonen sin. 

Elgsaas åpner boka og leser høyt med innlevelse.

Hun tar oss med inn i gymsalen og presenterer oss for gymlæreren Stein Vidar – en trønder med mørk brummende stemme. Karakterene i boka blir levende når Elgsaas gir dem dialekt og eget kroppsspråk. 

I gymtimen dummer Lars seg ut med tryllingen sin foran hele klassen, og Amanda innser at hun må gripe inn. Noen jenter i klassen filmer Lars. Men hva skal Amanda gjøre? 

Elevene skal spille rollene som Stein Vidar, Lars, Anna, Christina, Sari og Amanda. Spørsmålet er: Hvordan løser Amanda situasjonen?  

Dramalek skaper engasjement

Nå skal 6. klassen til pers. Elevene hopper opp fra plassene sine. De rekker hånda høyt opp i været. Klassen liker å vise seg frem.  

Elevene er nysgjerrige og uredde. Her i klasserommet blir barna sett, tatt på alvor og forstått.

Amanda-rollen må løse situasjonen på ulike måter. Noen ganger velger Amanda-rollen å ta Lars ut av gymsalen. Andre ganger tar hun mobiltelefonen og løper vekk med den. De fleste gangene tar Amanda med seg Lars og sier ifra til gymlæreren om at jentene filmer, og skal legge ut videoen. 

Klasserommet bugner av latter og skuespill. Elevene er nysgjerrige og uredde. Her i klasserommet blir barna sett, tatt på alvor og forstått.

Når vi spør elevene om hvorfor deres Amanda valgte akkurat den løsningen, svarer de at det ikke er lov til å mobbe noen kun fordi de er annerledes. Det er viktig å si ifra. Det er ikke riktig å filme andre, slik som Anna og Christina gjør, medgir de. 
 

Med opplegget klarer vi å knytte fag med lek, og da husker elevene det bedre

Det er tydelig at elevene lever seg inn i rollene. Gleden over å drive med drama i undervisningen, ser Elgsaas smitter over på barna.  

–De er ivrige skuespillere. Hva gjør dramalekene med elevene dine? 

–Elevene går ut og inn av roller og de bruker mange kreative grep. Hadde vi bare lest boken, hadde vi ikke fått samme engasjement. De synes det er spennende, sier hun. 

Elgsaas forteller at hun alltid har vært glad i dramatisering, og når hun ser hva det gjør med barnas engasjement, har det en uvurderlig verdi for læring. Her blir klasserommet spennende og trygt. Også når tematikken som utspiller seg kan være vanskelig og sår.

–Med opplegget klarer vi å knytte fag med lek, og da husker elevene det bedre, legger hun til.
 

Tekst, lyd og bilde

Etter dramaleken tar elevene frem hvert sitt læringsbrett. Klassen liker å jobbe tverrfaglig. Og undervisningsopplegget gir god variasjon i timene. Etter å ha lest boka er det naturlig å oppsummere den. 

Stas å gå på skolen

Torstein og Nora skriver bokanmeldelse. Siden de også har sett filmen, velger flere å sammenligne de to formatene. Vi lurer på hvordan de to synes det har vært å jobbe med opplegget i klasserommet de siste ukene.

– Jeg synes det har vært skikkelig moro, sier Nora. Hun har lest boka flere ganger tidligere, og synes det det var gøy å endelig få se filmen med klassen. 

Det er en fortelling med mye følelser, sier Nora, når vi spør om hva hun liker best med boka. Nora følte etter hvert at hun kjente alle karakterene godt, og kunne leve seg inn i historiene deres.

– Det har vært spennende og morsomt, nikker Torstein. Han likte spesielt godt dramalekene der han spilte Stein-Vidar. Det er aldri kjedelig når vi får lekt sammen i klasserommet. Da ler vi mye, forteller han. 

Vi ser på elevene at det har vært stas på skolen den siste tiden. 

Det er helt klart viktig for 6D å kunne utfolde seg. Med undervisningsopplegget om Lars er lol skal elevene bli motiverte. De skal få slippe løs kreativiteten, dyrke mestringsfølelsen – og de skal engasjere seg. 

–Sammen har vi skapt en klassetime som de husker med glede, avslutter Elgsaas. 

Besøk Aschehoug univers

For deg som har tilgang til Aschehoug univers.

Logg inn med Feide

For deg som ikke har tilgang til Aschehoug univers.

Bestill prøvelisens

Rollespill om 2. verdenskrig utfordrer elevene

Dilemmaene fikk elevene til å reflektere og snakke sammen, sier Therese Bågerud om det tverrfaglige undervisningsopplegget Hvor er Anne Frank? Vi ble med da elevene skulle ha rollespill. 

Digitalt bibliotek med varierte bøker

Vil du lese om kjærlighet, grøss eller spenning? I biblioteket vårt finner du digitale bøker og undervisningsopplegg for 1.–10. trinn.

Lesing i klasserommet

Hvilke bøker bør dere velge, og hvorfor? Her kommer forfatterne med gode grunner til at dere skal velge akkurat deres bøker. 

Hva er Aschehoug univers for ungdomsskolen? 

- Et innholdsrikt digitalt læremiddel som gir lærerne fleksibilitet til å eie og variere undervisningen, sier produkteier for 8.-10. i Aschehoug, Kari Kleivdal.