Uke 6: Kropp, sex og porno med Tuva Fellman 

– Når det oppstår krøll i forbindelse med seksualitet, kan dette sette dype spor og påvirke livet i negativ grad. Nettopp derfor mener jeg at vi må bruke mer tid på dette temaet i skolen, forteller sexolog Tuva Fellman. 

Uke 6 nærmer seg med stormskritt. I år er det tolvte år på rad kampanjen som setter fokus på ulike temaer innenfor kropp, identitet og seksualitet, markeres. Det er organisasjonen Sex og politikk som står bak kampanjen. I denne artikkelen forsøker Andreas Steen-Leenderts og Tuva Fellman å svare på det store spørsmålet: Hva er egentlig god seksualitetsundervisning? 

Tuva Fellman, 
sexolog

Hvorfor er det viktig å prate om temaer som grenser, kropp og seksualitet i skolen?

Det er det flere grunner til. Først og fremst er det viktig å huske på at vi alle har en kropp og en seksualitet. Er det ikke da litt rart at det er så få som snakker om det? Jeg opplever at ganske mange kvier seg for å prate om disse temaene.  Jeg tror det er kjempeviktig å vise at skolen er et sted man kan ta kontakt, hvis man ønsker å prate om dette. Jeg henviser ofte til skolen når unge tar kontakt med meg om temaer som seksualitet. 

 

7/10 elever ønsker mer seksualundervisning

Hva opplever du at ungdom lurer på når det kommer til sex og seksualitet?

Mye av det jeg får spørsmål om er det jeg kaller for «er jeg normal?»-spørsmålet. Da er det typisk: Er det normalt å ha hår på puppene? Er det normalt å bli kåt av moren til bestekompisen min? Jeg er mer fan av å bruke ordet «vanlig», hvis jeg bruker ordet «normalt» betyr det at noe annet er unormalt. Det er enklere å si at det ikke er så vanlig, eller det er vanlig, enn å si at noe er normalt eller unormalt. 

Jeg erfarer også at unge i dag er opptatt av kjønnsidentitet, de er opptatt av legning og de er veldig sultne på kunnskap og ønsker å lære mer. Det Googles etter svar, og det er ikke enkelt å være ung, usikker og skille mellom gode og dårlige kilder. Selv syns jeg det er vanskelig. Heldigvis finnes gode kilder der ute, som Sex og samfunn.

Tror du vi er gode på å prate om sex og seksualitet året rundt?

For det første er jeg nødt til å understreke at jeg skjønner at det kan være ubehagelig å prate om disse temaene med elevene dine. Når det er sagt tror jeg ikke vi er gode nok på å prate om det året rundt. Det sier jo statistikken også, 7/10 unge ønsker jo mer seksualitetsundervisning. 

Man er jo ikke ferdig med temaet når uke 6 er ferdig. Jeg er for eksempel forkjemper for å ha dette som et eget fag, forteller Fellman. 

 

7/10 kontaktlærere mener det er ikke er god nok seksualundervisning på 10.trinn.

Hvordan skal vi gå frem for å snakke med elevene om grenser?

Hvis du skal råde noen om hvordan de skal sette grenser, så kan vi begynne med at de må vite om sine egne grenser. Hvis du skal klare å si til noen «her går min grense», så må du vite hvor grensen er. En kjempeviktig ting å formidle til elevene er at de må bli kjent med egen kropp, vite hvordan den fungerer og hvordan den ser ut. Det å bli kjent med kroppen er viktig for å kunne vite om sine egne grenser, men og for å få en god seksuell helse. 

Hvordan prater vi med unge om porno?

Jeg har ingen tro på å si «du må ikke se på porno». Verden er i for rask utvikling til at dette er realistisk. Jeg tror ikke vi klarer å forby porno. Det vi kan gjøre er å snakke med unge mennesker om hva det er de kommer til å se, hvis de velger å se på porno. Vi kan prate om hvordan algoritmer fungerer: at innholdet på pornosider kan gå fra mildt til drøyt relativt raskt. Jeg syntes også at vi kan prate med unge om hva pornoindustrien egentlig er. Det er en industri som har ganske mye grusomt i seg. 

Dette med kjønnsidentitet er aktuelt. Har du noen tanker om hvordan lærere skal gå frem for å prate om dette?

Her er bruk av begreper og ord ganske viktig. Det er et betent tema med mye uenighet. Mitt første råd er å gå inn på sexogsamfunn.no og lese deg opp på kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, slik at man er trygg på det. Åpne opp for samtale. Det er alltid viktig å ta hensyn samt respektere personen du snakker med.   

Avslutningsvis: Hva ville du gjort hvis du var lærer og skulle undervise i uke 6?

Øv på ordene. Hvilket ord skal du bruke om for eksempel pupper eller vulva?  Bestem deg for ordet du bruker, finn ut hvilket ord som passer best til settingen du skal bruke det og lær deg å si det.

 

Tuva sine fire beste tips:

·      Øv på ordene.

·      Åpne opp for samtale

·      Snakk med ungdom om porno

·      Oppfordre elevene til å bli kjent med egne grenser

 

Denne artikkelen er basert på en episode i podkasten Utforsk. 

Undervisningsopplegg til uke 6 for ungdomstrinnet

For deg som har tilgang til Aschehoug univers.

Logg inn med Feide

For deg som ikke har tilgang til Aschehoug univers.

Bestill prøvelisens

Snakke med elevene om sex

Start timen med å snakke om elefanten i rommet, nettopp at dette kan være litt kleint, men understrek for elevene at dette skal holdes på et saklig nivå, forteller redaktør og tidligere lærer Siri Daasvand.

Hjelp, det er uke 6! Konkrete råd til seksualundervisningen

Det er viktig at elevene forstår at det finnes positiv seksualitet og negativ seksualitet. Og at det er en forskjell på gode og vonde berøringer, sier Margrete Wiede Aasland, spesialist i seksualundervisning.

Oppdrag bok: en roman – en klasse – en uke med Groruddalen skole

Et par stopp med t-bane unna Aschehoug forlag, ligger Groruddalen skole. Her jobber Anders Størk Søvik. Vi har vært så heldige å få være en flue på veggen i hans norsktime.

Aschehoug univers – digitale læremidler

Kjøp Aschehoug univers til alle elever på grunnskolen og få 30 % rabatt på grunnbøker i norsk, matematikk og engelsk!